Разбира се, всеки човек би предпочел да може да си купи нова кола, вместо употребявана, но напоследък това става по-неизгодно. Поне според мащабен анализ на Edmunds, който открива, че се увеличава разликата между средните цени на новите коли и тези втора употреба, съобщава Autoblog.
В САЩ например средната цена на употребяван автомобил е малко над 27 000 долара, като това е спад с 6,2% на годишна база. Освен това е с 20 000 долара по-малко от средната цена на новите коли.
Досега не е имало толкова голяма разлика между двете категории. А това означава, че цените на новите автомобили растат все повече. Проучването посочва, че въпреки по-скъпите цени, почти 50% от купувачите все пак биха предпочели да си купят нов автомобил, а 25% - употребяван. Останалите гледат най-вече офертата и са склонни и на двете, в зависимост от предложението.
Предпочитането е едно, действието – друго. Много от предпочитащите нова кола се сблъскват с неприятни факти, когато започнат да избират.
От 2019 г. насам цените на новите коли растат с уверено темпо. От 2021 г. то се ускорява заради кризите и недостиците на компоненти, което се отрази и на вторичния пазар. Но докато през последните две години цените на употребяваните коли записват плавен спад, тези на новите продължават да се увеличават. И така, през 2019 г. разликата между двете категории е 16 300 долара, а сега е 20 300 долара.
Много от желаещите да си купят нова кола забелязват, че предложенията са по-скъпи и с по-малко екстри. И съответно се оказват с бюджет по-малък от този, който е нужен, за да се сдобият с желания от тях автомобил.
Особено са масовия купувач. Около 50% от хората искат нова кола, която да струва не повече от 35 000 долара. Същевременно, средната цена е 47 542 долара. Тази голяма разлика не може да се покрие и от промоциите на дилърите.
Съответно много купувачи се оказват пред дилемата – да си купят кола с по-малко екстри и възможности, отколкото са искали, или да се насочат към втора употреба. И втората опция е по-популярна. Новите коли прекарват средно по 57 дни при дилърите преди да си намерят купуват – най-дългият срок от пика на кризата през 2021 г. насам.
И на вторичния пазар обаче започват да се проявят сходни проблеми. Лизинговите оферти поскъпват, екстрите намаляват, защото и самите нови купувачи не са ги поръчвали. Решението е насочване към още по-стари коли, но тогава състоянието и изминатите километри стават по-сериозен фактор, а и регулациите, които бавно започват да изтласкват тези автомобили от ежедневието.